LAKIEROWANIE

Co do najlepszej metody renowacji felg, w szczególności aluminiowych, zdania wśród fachowców są podzielone. Jedni twierdzą, że jedyną rozsądną metodą jest malowanie proszkowe, inni preferują lakierowanie na mokro. Podstawową zaletą metody proszkowej jest wysoka trwałość uzyskanej powłoki i jej duża odporność na ścieranie. Krytycy zarzucają jej natomiast, że w warunkach warsztatowych nie da się uzyskać tak dobrego efektu jak w warunkach przemysłowych, a w rezultacie  cierpi na tym wygląd felgi, która nie uzyska fabrycznego blasku.

Uwaga: w reklamówkach wielu lakierni proszkowych znaleźć można zapewnienie o dowolnej kolorystyce. W praktyce za rozsądne pieniądze felga będzie srebrzysta lub srebrzystoszara.

Malując felgę na mokro, można rzeczywiście uzyskać znakomity efekt wizualny, nie jest też problemem malowanie w różnych kolorach i usuwanie rozmaitych uszkodzeń powierzchni metalu. Pamiętać jednak trzeba, że warstwa lakieru na feldze ma trwałość zbliżoną do trwałości lakieru na karoserii, zatem podatność na uszkodzenie w wyniku zadrapania, uszkodzenia kamieniem itd. jest bardzo duża. Otarcie o krawężnik będzie niemal zawsze kawalifikowało tak wykończoną obręcz do powtórnego malowania.

Co zatem wybrać? Odpowiedzi każdy musi udzielić sobie sam w zależności od wymagań estetycznych oraz sposobu eksploatacji auta. Nie ma np. sensu lakierowanie na mokro felg samochodu, który często jeździ po kamienistych drogach albo brodzi po osie w błocie. Z kolei malowanie proszkowe raczej nie za bardzo sprawdzi się w przypadku renowacji podniszczonych felg pojazdu szykowanego na wystawę tuningową.  Pod uwagę trzeba też wziąć aspekt ekonomiczny - malowanie na mokro, nie dość, że zwykle starczy na krócej, jest wyraźnie droższe.

Musimy wybierać firmy mogące wykazać się doświadczeniem czy referencjami. Koło to bardzo ważny element auta!

Uroda na 1. miejscu Może jestem zbyt drobiazgowy, ale dla mnie lakierowanie proszkowe nadaje się przede wszystkim do renowacji felg stalowych, używanych w pojazdach, których uroda nie odgrywa większej roli. Felgi aluminiowe wyglądają naprawdę ładnie, kiedy pomaluje się je na mokro. Można osiągnąć naprawdę ciekawe efekty, a dzięki temu, że warstwa lakieru jest bardzo cienka, bez zmian pozostają najdrobniejsze szczegóły felgi, np. ostre krawędzie. Przyznaję, że lakierowane na mokro felgi są delikatniejsze - łatwiej je zarysować i szybciej matowieją.

Malowanie na mokro Malowanie  felg na mokro odbywa się z grubsza rzecz biorąc dokładnie tak samo jak lakierowanie karoserii samochodu, stosuje się przy tym te same narzędzia i materiały. Podobnie więc zaczyna się od naniesienia  warstw podkładowych oraz szpachlowania i szlifowania drobnych ubytków oraz rys na powierzchni felgi. Potem nakładane są kolejne warstwy lakieru - "mokro na mokro" lub (co wymaga jeszcze więcej pracy) po przeszlifowaniu kolejnych warstw po ich wyschnięciu papierem ściernym. Malowanie felg wymaga wielkich umiejętności od lakiernika - w odróżnieniu od dużych powierzchni karoserii obręcze mają niekiedy bardzo skomplikowane kształty, trzeba więc zręczności i doświadczenia, by dotrzeć z farbą w zakamarki, nie robiąc przy tym zacieków.

Co warto regenerować? Do renowacji nadają się w pierwszym rzędzie te felgi, których największą wadą jest nieefektowny wygląd. Stosując każdą z przedstawionych tu metod, można skutecznie usunąć otarcia powstałe w wyniku najeżdżania na krawężniki i pokonywania dziur w jezdni oraz ślady korozji w miejscach, w których odsłonił się goły metal. Gwarantowane jest także zniknięcie brzydkich plam powstałych w wyniku wżerania się pyłu z okładzin hamulcowych w lakier pokrywający felgę. W procesie malowania proszkowego drobne ubytki materiału felgi zostaną przynajmniej częściowo wypełnione i jeśli potem będą widoczne, to tylko podczas dokładnych oględzin. Lakierowanie na mokro poprzedza natomiast szpachlowanie, które pozwala na całkowite usunięcie ubytków i zarysowań metalu. Również większe ubytki materiału (ale wielkości rozsądnej!) można usunąć przed lakierowaniem, wypełniając je płynnym metalem metodą napawania, a potem szlifując powierzchnię w celu osiągnięcia odpowiedniego wyglądu. Są też maszyny pozwalające poprawić geometrię felgi.


Malowanie na mokro od 120 do 150 zł



Przykładowe nasze prace:



Akumulatory

MAPA DOJAZDU:


ZDJECIE LOKALU:
Lokal

FILM: